Paweł Bielański Radny Rady Miasta Oleśnicy
Razem zrobimy jeszcze więcej !

Kalendarz wydarzeń

Statystyki

Odwiedziny w tym miesiącu: 71
Łączna liczba odwiedzin od początku: 4923
Data: 2019-10-26 
Drukuj PDF Wyślij link

Strategiczne nawilżanie

Autor: Paweł Bielański 

 Wydatkując środki publiczne burmistrz jako dysponent miejskiego budżetu powinien kierować się m.in. zasadą gospodarności. Dlaczego zatem kupuje towary i płaci ponad 140% powyżej ceny rynkowej? Czy Skarbnik Miasta firmuje tak beztroską rozrzutność? Kto zarabia krocie kosztem oleśnickich podatników?

Radny Kazimierz Karpienko otrzymał odpowiedź na złożone we wrześniu zapytanie dotyczące wydatków na rzecz lokalnych mediów oraz firmy Media Kontent sp. z o.o. Prezesem Media Kontekt jest Andrzej Sowa (koordynator kampanii Jana Bronsia). W odpowiedzi* na zapytanie radnego K. Karpienki przedstawiono tabelaryczne zestawienie przedmiotowych wydatków (fragment zestawienia poniżej).

*Odpowiedzi burmistrza na zapytania i interpelacje radnych każdy zainteresowany mieszkaniec może sprawdzić w Biuletynie Informacji Publicznej -  link:  idumolesnica.bip.gov.pl/sesje-rady-miasta/interpelacje-wnioski-i-zapytania.html

 

Tabela przedstawia część wydatków budżetowych z 2019 roku na promocję miasta (źródło: odpowiedź na interpelację Kazimierza Karpieniki, BIP Urząd Miasta)

Z przedłożonego zestawienia wynika, że Gmina Miasto Oleśnica m.in. zaopatruje się w firmie pana Andrzeja Sowy, i tu uwaga, w... chusteczki nawilżane (!) 

Sprawa może wydawać się groteskowa i śmieszna, jednak wgłębiajac się w temat i transfery publicznych pieniędzy do firmy Media Kontent  powodów do śmiechu jest coraz mniej. 

Nowa strategia - kupujemy drożej

Chusteczki nawilżane miasto kupuje na potrzeby "Programu powitania najmłodszych oleśniczan" w ramach, którego burmistrz Oleśnicy podczas sympatycznego spotkania w ratuszu wręcza szczęśliwym rodzicom pakiety powitalne, które zawierają produkty dla dzieci. Jest to fajna inicjatywa kontynuowana w ratuszu od wielu lat. Nigdy jednak wcześniej koordynator kampanii wyborczej burmistrza nie dostarczał chusteczek nawilżanych czy body dziecięcych. Taka zmiana strategii zakupowej to zupełne novum.

Oczywiście, jest wolny rynek więc każdy może sprzedawać artykuły dziecięce, a gminy mogą kupować je od dowolnych sprzedawców. Jednak wydając publiczne pieniądze burmistrz, powinien kierować się m.in. zasadą gospodarności. Dlaczego zatem podlegli burmistrzowi urzędnicy przepłacają zamawiając tak prozaiczne towary?

Jak zaoszczędzić 1145 zł w 5 minut? 

Aby kupić chusteczki nawilżane wystarczy skorzystać z popularnego portalu zakupowego. Za 200 opakowań chusteczek markowej firmy zapłacimy 798 zł z bezpłatną dostawą do ratusza.

Z przedłożonego zestawienia wydatków wynika, że zakup 200 opakowań chusteczek nawilżanych w firmie Andrzeja Sowy jest zdecydowanie droższy. Za 200 opakowań chusteczek nawilżanych Andrzej Sowa skasował 1943 zł czyli 1145 zł więcej niż na portalu zakupowym. Nie wiemy ile kosztowała u pana Sowy dostawa chusteczek do ratusza, bo choć jest wliczona w cenę, nie widnieje ona jako oddzielna pozycja na fakturze VAT. Nie wiemy też czy tak wysoka cena ma inne uzasadnienie? Kto wie może chusteczki z firmy Andrzeja Sowy mają lepsze właściwości nawilżające? Wiemy, że zapłacono za nie 140% więcej niż w sklepie internetowym. 

Urzędnik, który odpowiada za zakupy mógłby  oszczędzić 1145zł. Zakup jest banalnie prosty i nie zajmie więcej niż 5 minut.

Zdjęcie to screen z portalu zakupowego. Chusteczki nawilżane sprzedawane są za 3,99 zł. Urząd Miasta kupuje opakowanie za 9,72 zł

Oczywiście oszczędność 1145 zł na jednej transakcji zakupowej może wydawać się znikoma, a cała sprawa może wywoływać uśmiech politowania. Ale mówimy tutaj o publicznym groszu, który należy wydawać gospodarnie. Często na komisjach Skarbnik Miasta Joanna Jarosiewicz zapewnia radnych, że wydatkowanie każdej złotówki w Urzędzie Miasta jest analizowane.  Czy tak było w tym przypadku?

Powstaje też pytanie skoro przy tak banalnych zakupach burmistrz Jan Bronś przepłaca i kupuje towary za zawyżone stawki, to możemy mieć uzasadnione obawy, przy większych zakupach, gdy kwoty idą w tysiące czy dziesiątki tysięcy? Nasuwa się więc kolejne pytanie. Czy takie wydatkowanie środków budżetowych wynika z braku rozeznania na rynku? Braku gospodarności? A może są inne przyczyny? 

Czy to spłata zobowiązań wyborczych kosztem podatników?

 Jak wiemy firma koordynatora kampanii Jana Bronsia (widać to też na załączonym zestawieniu) pozyskuje wynagrodzenie od Gminy Miasta Oleśnicy za świadczenie szerokiego wachlarza usług, m.in. za prowadzenie miejskiego profilu Facebook, produkcję kartek świątecznych, sprzedaż dziecięcych ubranek, chusteczek itp. Nie wspominając o wynagrodzeniu wysokości niemal 35 tysięcy za "Wykonanie czynności zmierzających do opracowania strategii miasta Oleśnica".

 Odpowiedź na powyższe pytanie pozostawiam Państwu. Mógłbym co prawda złożyć zapytanie do burmistrza, ale ostatnio włodarz Oleśnicy uznał, że zapytania radnych dot. zawieranych umów i związanych z nimi wydatków budżetowych, nie stanowią... zapytań radnych (sic).  Ale to sprawa już na oddzielny wątek... 

 

 


Komentarze



Dawid
2019-10-27 17:17:13
To nie jest śmieszne, to jest żałosne

Aktualności

Razem przetrwamy ten trudny czas

Michał Kołacińsi, lekarz, radny Rady Miasta, eks burmistrz Oleśnicy kieruje list otwarty do mieszkańców Oleśnicy. 

czytaj więcej...
Ile kosztują występy burmistrza w radiu?

Wśród kilkudziesięciu zleceń opłacanych z budżetu miasta z działu "promocja jednostek samorządowych" jest wiele umów z wydawcami mediów. Umowy oficjalnie przewidują promocję Oleśnicy, w rzeczywistości w ramach realizacji umowy prowadzona jest m.in. polityczna agitacja oraz wskazuje się mieszkańcom winnych podwyżek. 

czytaj więcej...
Drożyzna w Oleśnicy. Za śmieci drożej niż w Warszawie!

 Protesty mieszkańców, podział wśród radnych, liczne kontrowersje - to wszystko spowodowało, że podwyżką ceny za śmieci w Oleśnicy zainteresowały się wrocławskie Fakty. 

czytaj więcej...
Burmistrz J. Bronś zarządza kolejną podwyżkę.

 Nieszczelny system opłał powoduję kolejne podwyżki. Już drugi raz w ciągu 1 roku burmistrz obciąża podwyżkami portfele oleśniczan.  

czytaj więcej...
"Bezpłatna" gazetka władzy za 16 tysięcy!

 Ile kosztuje oleśnickich podatników wydawana przez władze Oleśnicy propagandowa gazetka? 

czytaj więcej...
Kulisy pracy radnego. Kontrola wydatków - płatne artykuły

Jak władze Oleśnicy kupują za publiczne pieniądze wychwalające artukuły "promocyjne" w wybranych lokalnych mediach?

czytaj więcej...

Newsletter